Gelukkig, twee volle dagen regen!!!

Dat werd wel weer even tijd dat ik wat van me liet horen, laatste berichtje 10 dagen geleden... oeps! Maar goed bij deze dan een kakelverse update van al mijn spannende avonturen.

Tien dagen geleden zat ik dus net mijn eerste avondje in Wanaka. Mijn plan om daar een paar dagen te blijven is perfect uitgevoerd. Ik heb er zelfs 6 nachten doorgebracht en dat is een absoluut record want tot nu toe had ik nog nooit ergens langer dan 3 nachten geslapen.

De eerste dag in Wanaka is kort samen te vatten: Na een wandelingetje in de ochtend belande ik 's middags, in gezelschap van 2 duitsers, een engelsman en een brabander, op een terrasje. Na 6 uur in de brandende zon op dit terras gezeten te hebben strompelden we verbrand, vermoeid en bovenal behoorlijk aangeschoten terug naar het hostel alwaar we geprobeerd hebben hamburgers niet al te zwart te laten worden. De kat vond ze in ieder geval heerlijk!

De tweede dag in Wanaka was ook al een luie dag... schijnbaar had ik dat even nodig na al mijn dagen van zware activiteit. ;) In de middag heb ik alleen even puzzling world bezocht waar ik als padvinder in 25 minuten een doolhof uit wist te komen waar de gemiddelde medemens toch een uur voor nodig heeft! (En dat zonder kompas). De avond ben ik naar een klein en knus bioscoopje geweest waar ik de nieuwe Bond heb gekeken. Wat een waardeloze film, maar ohw wat een lekkere versgebakken chocoladekoeken in de pauze. Bijna een reden om de avond erop wederom naar de film te gaan :D

De derde dag werd het dan weer tijd om weer eens echt het luie zweet eruit te persen. Een wandeling uitgezocht naar Mt. Roy's Peak. In twee uur een steile helling omhoog gelopen en vervolgens een dik uur op de top van het uitzicht genoten!!! Vervolgens weer rustig in 1,5 uur naar beneden gewandeld. Kom ik terug in het hostel, geloofd niemand dat ik op de top ben geweest. Blijkt dat een aantal mensen een dag eerder voor diezelfde wandeling toch echt 6 volle uren nodig hadden. Ik kon dus nooit binnen 5 uur terug zijn in het hostel. Gelukkig had ik foto's als bewijs :D

Dagje vier alweer, en eindelijk dan de activiteit waarvoor ik in Wanaka was: Het rotsklimmen. In de ochtend werd ik opgehaald door de instructeur om samen met drie andere nederlanders en een australier aan de rotsen te gaan hangen. De eerste dag was de introductiecursus en eigenlijk heb ik die hele dag niets geleerd. Maar eerlijk is eerlijk, leuk was het wel! Outdoor klimmen is toch wel even wat anders dan het indoorklimmen wat ik normaal doe. Ten eerste geen kleurtjes om naar te zoeken en ten tweede doet die ruwe rots meer pijn wanneer je er lomp langs heen schuurt. Wat met mijn motoriek natuurlijk nog wel eens voorkomt! Maar goed, ik kwam boven, dus het was zekers een geslaagde dag.

Dag vijf betekende dag 2 van de cursus. Nu eindelijk echt wat nieuws!!! Ik heb deze dag leren voorklimmen. Wanneer je in Nederland in de indoorhal bezig bent hangt er namelijk al een touw, en heel vreemd, is dat in de bergen niet het geval. De eerste die omhoog klautert moet dus zorgen dat er een touw mee gaat naar boven. Hierbij klim je dus vaak een aantal meter 'ongezekerd' die je dus ook weer naar beneden duvelt als je van de rots valt. Die wetenschap maakt dus opeens een makkelijke route best wel eng :D

Maar aangezien ik het overleefd heb kan ik nu dus ook gaan klimmen in de ardennen en duitsland enzo. Dus als iedereen die zich geroepen voelt even een agenda trekt! (ohw, moet er nog wel even het nodige materiaal aangeschaft worden.... bijzaak... :D)

Na het aflopen van de klimcursus was het dan ook gelijk tijd om Wanaka te verlaten en koers te zetten naar de Doubtful en Milford sounds. Deze gebieden zijn gelegen in Fiordland en zijn dan ook geen sounds (uitgesleten rivierbeddingen die door de oceaan zijn volgelopen) maar Fiorden (volgelopen gletsjervalleien). Zo tot zover een stukje geografie!

Aangekomen in Te Anau aan de rand van Fiordland heb ik gelijk een overnightcruise geboekt voor de volgende dag.

En daar komt dan de uitleg van de titel.... Na een volle week van zon in Wanaka begon het in fiordland te regenen. Niet een beetje... nee de godsganze dag! Normaal is regen tijdens een vakantie natuurlijk niet wat je wil, maar in Fiordland is dat anders. Net als bij de Franz Jozef Gletsjer bestaat een groot deel van dit gebied uit regenwoud en dus valt er 5 meter regen per jaar. Deze regen valt op de bergen om vervolgens in honderden watervallen de soms wel 1000 meter hoge fiordwanden af te stromen. Hoe meer regen, hoe meer watervallen dus. Ongeloofelijk wat een water en ongelooflijk wat een onaangetast natuurschoon! Wanneer je Doubtful Sound met een cruise bezichtigd voel je je echt klein en nietig. Er is geheel geen menselijke activiteit (op dat bootje na waar je zelf op zit) en je kijkt dus uit op natuur die er al honderden jaren groeit. Een groot aantal van de bomen die hier te zien zijn stonden er al voordat uberhaupt de eerste mens in Nieuw Zeeland aankwam. Best wel apart!!!

Verder blijft het aanschouwen van Zeehonden, dolfijnen en penquins natuurlijk ook zeer de moeite waard!

Na de Overnightcruise ben ik in de auto gesprongen en heb ik koers gezet naar Milford Sound. Dit is de enige anderen fiord, van de in totaal 14 fiorden, die toegankelijk is voor toeristen. In Milford heb ik de nacht doorgebracht om er vanochtend samen met een engels/australisch koppel een berg te beklimmen. Met alle mazzel van de wereld wilde het precies de eerste drie uur droog zijn, waardoor we redelijk eenvoudig naar het mooie uitzicht bovenop ploeterden. Alleen het laatste uurtje van de terugweg kregen we een beetje regen te verduren. Na Chris en Abby weer in Milford afgedropt te hebben ben ik teruggereden naar Te Anau. Hier even wat gegeten en vervolgens via the Southern Scenic Route verder naar het zuiden gereden. Nu zit ik in een hostel in een klein gehuchtje ten westen van Invercargill achter de pc mijn verhaal te tikken. Wederom zonder mobiel netwerk dus het kan zijn dat smsjes pas morgen (of later) gelezen worden.

Morgen ga ik door naar Invercargill en waarschijnlijk gelijk door om de Catlins te bezoeken. Deze zuidelijke kustroute wordt door veel mensen beschreven als de mooiste route van Nieuw Zeeland! Ik ben benieuwd!!!

Mensen houd je haaks

En zoals een 60jarige nz rondfietsende Nederlander hier altijd onder zijn berichtjes zet:

"Leef en geniet"

Frank

foto's Wanaka: hier

(andere foto's volgen later, heb wederom geen upload mogelijkheid)