Laatste berichtje uit Aotearoa

Hey mates,

Inmiddels zit mijn reisje er hier bijna op! Ik heb nog een tweetal zeiluurtjes op het programma staan voor vanmiddag, een canyoning voor morgen, een vlucht naar Singapore voor overmorgen, een dagje Singapore en een dagje vliegen naar Nederland. Een paar daagjes dus voordat een reis is afgelopen die ronduit fantastisch was!

Vanuit Auckland daarom dan ook mijn laatste blogje vanuit Nieuw Zeeland. Wie weet komt er vervolgens nog een blog vanuit Singapore, maar ik heb daar niet zo heel veel tijd dus weet nog niet of ik daar wel achter een pc wil zitten. ;)

Mijn vorige verhaaltje tikte ik terwijl ik net in Christchurch aangekomen was waar ik ging proberen mijn auto te verkopen. De zondag zaten alle garages dicht en dus moest ik de dag vullen met een beetje ronddrentelen en mijn auto uitmesten en poetsen.

Zoals vermeld was de auto op een paar punten afgekeurd en moest ik een paar reparaties laten doen. Via de manager van het hostel een betrouwbare monteur weten te vinden die op maandag voor 220 dollar mijn auto oplapte en hem goed genoeg maakte voor verkoop. Dinsdagochtend Vervolgens bij Smith & Smith (de NZ versie van Carglass) gratis mijn voorruit weer even vast laten zetten en daarna de auto naar de automarkt gereden. Om er niet te lang mee te leuren heb ik even de andere auto's bekeken en vervolgens besloten om mijn auto redelijk goedkoop te koop te zetten. Er zaten mensen in de automarkt al dagen te wachten om hun bakkie te verkopen en daar had ik geen zin in. Na het parkeren in de automarkt ben ik gaan rondlopen om in alle hostels een postertje te plakken. Tot mijn verbazing had ik er echter pas 10 van de 20 bezocht toen de beheerder van de automarkt belde. Alles bij elkaar had ik precies 3 uur nodig om de auto voor 1600 dollar van de hand te doen. Als ik nu de schade op moet maken heeft de auto me uiteraard behoorlijk wat gekost, maar dit is met name aan het ongeluk te danken. Alles bij elkaar was het nog steeds goedkoper dan een huurauto voor 3 maanden en zou ik het de volgende keer zo weer doen!

Maar daar zat ik dan, in Christchurch, met een volle week te gaan voordat ik zou vertrekken en geen auto meer. 's Avonds dus maar eens gaan plannen wat ik nu zou gaan doen. De volgende dag ben ik eerst eens even op bezoek geweest bij de kantoren van Scouting New Zealand en Guiding New Zealand en vervolgens ben ik met de bus naar Rakaia gereden om Ruben Berends met een bezoekje te vereren. Met Ruben heb ik jaren op Scouting gezeten en hij is een drietal jaar geleden naar NZ verhuisd. Door Natascha, de vriendin van Ruben, werd ik van de bus geplukt om vervolgens een 20 minuten met de auto naar het einde van de wereld te rijden waar ze tegenwoordig wonen. Vervolgens ben ik de middag bij Ruben's werk op de boerderij wezen kijken. Hij werkt op een melkveehouderij en was net aan het melken. Net als in NL netjes alle koeien in twee uur, met dat verschil dat ze hier 800 koeien in die tijd weten leeg te pompen! 's Avonds ben ik samen met Ruben en Natascha naar een ander Nederlands gezin gereden om daar heel gezellig een aantal biertjes weg te tikken.

De volgende dag alleen een korte wandeling naar het strand gemaakt om me vervolgens door Natascha weer in Rakaia te laten afzetten. Dit maal niet de bus gepakt, maar de duim omhoog gestoken. Iedereen vertelde me hoe makkelijk het is om in dit land te liften en dus moest ik dat ook maar eens proberen. En inderdaad, binnen 3 minuten stopte Greg die me een uurtje later netjes in het centrum van Christchurch dropte! Ik heb mijn hostel weer opgezocht om vervolgens 's avonds af te spreken met Astrid en Erik die net in Christchurch geland waren. Samen uiteindelijk een toko gevonden om een hapje te eten. Super gezellig! Daarna moesten die twee echter rap hun mandje in om bij te slapen na de lange vlucht en ook ik was eigenlijk best moe.

De volgende ochtend werd het tijd om Christchurch te verlaten. Bij Europcar een relocation rental opgepikt die ik de dag ervoor besproken had. Een relocation car is een auto je gratis mee krijgt omdat het verhuurbedrijf die graag naar het noorden wil hebben. Je betaald dus alleen de benzine mits je hem binnen 24 uur afleverd en niet meer rijd dan 450 km (voor een rit van 390 km). Met deze auto ben ik naar Picton gereden om onderweg Kaikoura nog even te bezoeken. Helaas was de Whalewatching en het Dolphinswimming beide compleet volgeboekt. In Picton gelukkig nog een van de laatste ferrytickets voor de volgende dag weten te bemachtigen. Wist ik veel dat je die in deze tijd van het jaar moest reserveren. ;)

De volgende ochtend dus om 04:00 uur het bedje uit zodat ik om 5 uur op de boot kon stappen en naar wellington kon varen. In Wellington rondgewandeld, maar door de regen uiteindelijk maar neergestreken in de televisiekamer van het hostel. Wel nog even snel een treinkaartje voor de volgende dag gekocht. Op aanraden van Richard had ik besloten niet voor 80 dollar in 3 uurtjes van Christchurch naar Auckland te vliegen, maar voor meer dan het dubbele via de trein naar Auckland te reizen. Een reisje die van Wellington naar Auckland slechts 12 uur duurt. Maar eerlijk is eerlijk het was het waard!!!

In Auckland heb ik Wilma en Erik weer opgezocht waar ik afgelopen nacht en de komende twee nachten slaap. Ik had helemaal niet door dat het alweer bijna 2 maanden geleden was dat ik die hier voor het laatst gezien had!

Goed, ik ga even ergens lunch scoren om daarna dus te gaan zeilen! Wat moet je anders doen in de zeilhoofdstad van de wereld? ;)

Tot over een paar daagjes mensen!