Terug in Nederland

Hallo mensen,

Voorlopig voor de laatste keer een berichtje van deze wereldreiziger! Ik ben namelijk alweer een klein weekje in Nederland, maar kreeg nu het commentaar dat ik geen afsluitend blogje geschreven had. Volkomen terecht natuurlijk!!!

Zoals vermeld heb ik de laatste dagen in Auckland nog even snel geprobeerd mijn laatste geld op te maken. Eerst een zeiltochtje op een boot die gebouwt is voor de Amerca's cup. Een zeilboot waarop dus normaal 17 man bemanning volle bak aan het werk gaat om zo hard mogelijk te varen. In dit geval was dat echter vijf man bemanning en 30 toeristen. Als gast moest je dus ook meewerken om zeilen omhoog te draaien en er was ook de mogelijkheid om even achter het roer plaats te nemen. Erg leuk om te doen, en veel meer sport dan ik dacht!

De volgende dag ben ik meegegaan met een canyoning. De zware, uitdagende tocht werd helaas niet gedaan die dag en dus moest ik genoegen nemen met de makkelijkere tocht. Een paar sprongen van een meter of 5, een aantal glijbaantjes en 3 toffe abseils dwars door de watervallen zorgden voor een absolute leuke activiteit. Zoals de Nieuw Zeelanders zeggen: "absolutely Gooooood Fun". De gids kwam trouwens uit Chili en woonde daar in het dorpje Chuquicamata waar de grote kopermijn ligt die ik in 1998 heb bezocht. De wereld is dus echt heel klein!

De avond heb ik Wilma en Erik mee uit eten genomen, naar een Grieks restaurantje aan Ponsonby, om ze te bedanken voor de gastvrijheid en vervolgens heb ik de dag erop het vliegtuig gepakt naar Singapore. Ik heb op de universiteit mijn Bachelorscriptie geschreven over de transit-developments en het rekeningrijden in deze stad en dus wilde ik de stad wel eens met eigen ogen zien. Een goede keus!

Ik viel gelijk met mijn neus in de, gelukkig spreekwoordelijke, boter door om 19:50 in het hostel aan te komen en om 20:00 uur mee te kunnen met de bootcruise en kroegentocht. Hierdoor dus geen tijd voor een jetlag en gelijk de stad bij nacht bekeken.

De volgende ochtend daardoor wel iets langer op mijn bedje gelegen dan eigenlijk de bedoeling was, maar om 11 uur was ik dan toch aan de wandel. Dat mocht ook wel want ik had nog veel te zien! De stad heeft namelijk 4 verschillende grote bevolkingsgroepen, met evenveel verschillende talen en religies, die allemaal door elkaar leven. Dat zorgt voor een unieke menging van verschillende soorten tempels (met name boedistisch en hindoeistisch). Toch kun je in Singapore ook van elke bevolkingsgroep een eigen wijk vinden. Je hebt dus Chinatown, Little India, de Maleisische buurt en een grote Islamitische wijk. Als je al die wijken wilt bezoeken betekend dat een heleboel kilometers lopen of rijden.

Ik ben mijn trip begonnen in Geylang, de Maleisische wijk. Mijn hostel lag midden in deze wijk en dus leek me dat wel handig. Na een tempelbezoek en het eten van Laksa, een bekende Maleisische Noodlesoep heb ik vervolgens de bus gepakt naar Chinatown. Een ritje van 45 minuten.

In Chinatown lopend heb ik wederom tempels bewonderd en ook het city-development-centre was voor mij een hoogtepunt. De stad is namelijk groot, schoon en ontwikkeld, maar ze hebben nog heel wat plannen voor de toekomst! Als planoloog natuurlijk leuk om te zien!

Vervolgens mijn wandeltocht vervolgt richting Central Business District en het toeristische centrum. Vervolgens via Kampong (de Islamitische wijk) en Little India terug naar mijn Hostel gewandeld. Hier wilde ik 's avonds deelnemen aan de eet-tour van het hostel, maar helaas was deze afgelast door gebrek aan belangstelling. Inmiddels was ik ook wel aardig kapot en dus heb ik de avond alleen nog even Geylang bij nacht bewonderd. Blijkt de straat waar ik met mijn hostel zit DE tippelzone van Singapore te zijn.... Erg grappig :D

De volgende ochtend om 6 uur een taxi gepakt naar het vliegveld en vervolgens de vlucht naar huis. Op schiphol welkom geheten door een uitbundig achtkoppig ontvangstcomite.. Geweldig leuk!!!

Nu zit ik dus weer in Wezep en kan het volgende avontuur beginnen: De zoektocht naar een baan! Ik had toen ik vertrok een grote kans op een baan bij Arcadis, maar helaas heeft de financiele crisis ervoor gezorgt dat dit momenteel niet meer zeker is. Eind deze week/ begin volgende week hoor ik meer en anders gaan we dus hard op zoek naar wat anders. (De mensen die dit lezen uit mijn vakwereldje mogen natuurlijk vast voor me uitkijken naar mogelijkheden bij hun werkgevers :p )

Goed, dat was het dan! Drie maanden spannende verhalen, (hopelijk) leuke anekdotes en bovenal een boel onzin. :D Ik dank u allen voor de belangstelling en de leuke reacties!

Jullie horen het van me als ik mijn volgende reis gepland heb ;)